Att välja rätt motorcykelhandske

Viktig att tänka på när man köper motorcykelhandskar

Läs artikeln

Viktig att tänka på när man köper motorcykelhandskar

 

CHRISTIAN NORI | Publicerat 04.08.2021

 

Att välja rätt motorcykelhandske kan vara en utmaning för urvalet är enormt. Det finns handskar i många olika material, korta och långa och i många prisklasser. I den här artikeln tittar vi närmare på vad som är viktig att tänka på när du köper nya motorcykelhandskar.

 

 

Använd motorcykelhandskar och inte vanliga handskar på en motorcykel!


Vi människor försöker skydda oss när vi faller och vi kommer instinktivt att försöka hålla fast vi vad vi kan för att stanna. Körhandskar med bra skydd är därför mycket viktiga, eftersom det kan vara brutalt at möta asfalten. Som tur är, är det inte svårt att få en motorcyklist att åka med handskar, vi fryser lätt på händerna och handsar ger ett mycket bättre grepp. Det viktigaste är att åka med hanskar avsedda för motorcyklister.

 

Även de enklaste motorcykelhandskarna har alltid extra skydd i handflatorna, oftast läder. Dette för att ge skydd vid fall, och för att förhindra att man bränner igenom handsken och till huden. De flesta handskar har också  läder på undersidan av fingrarna som fungerar som glidskydd och fäste. Huden på fingrarna och handflatan ger också mycket bättre grepp om styret, även i regn. Detta bör utgöra minsta skyddsnivå när du väljer en motorcykelhandske.

 

De flesta motorcykelhandskar har extra läder där det förekommer högre slitage. Det kan tyckas vara lite konstig med en liten läderlapp här och där, men efter att ha analyserat tusentals olyckor, särskilt inom motorsport, har tilllverkare av motorcykelhandskar lärt sig var det behövs slitstarkt läder och var man kan använda andra material.

 

Många handskar har også inbygda knogskydd för att ge extra skydd mot hårda slag og stötar. Det kan jämföras med stålhätten på arbetsskor.

 

Om du är ute efter det optimala skyddet finns det i typiska racinghandskar. Här får man också extra skydd för handlederna och detaljer som fingerförstärkningar för att undvika brutna fingrar. Allt extra skydd påverkar naturligtvis rörligheten och komfort, och för vanlia motorcyklister gör ett brutet lillfinger inte like mycket om du har otur och faller. För nogon som tävlar kan det dock betyda att säsongen är över. Med andra ord, det är för de som är särskilt interesserade.

 

 

Ska du välja motorcykelhandskar i läder eller textil?


Det finns inget som slår läder när det gäller att skydda mot skador på huden. Se bara vad som används inom racing, både när det gäller handksar og inte minst skinnställ. Läder har dock också sina begränsningar när det gäller skydd mot t.ex. vatten, och det finns många textilier som ger bättre komfort.

 

Handskarna många väljer är därför en kombination, där du har läder på de mest utsatta plasterna för optimalt skydd, och i övrigt textil för komfort og textil med membran som Gore-Tex för skydd mot vädret.

 

 

Ska man välja korta eller långa motorcykelhandskar?


Långa motorcykelhandskar ger förutom bättre skydd mot olyckor, också bättre väderskydd og förhindrar att vatten och kall luft kommer ner under jackans ärmar. Man har ofta långa hanskar på utsidan av jackan, og nästan alltid på utsiden av skinnställ.

 

Korta handskar ger bättre rörelsfrihet och är lättare att trycka in under jackärmarna om du föredrar det. De släpper också igenom mer luft och är därför populära om sommaren. Används antagligen mest för korta sträckor.

 

Man kan säga: korta sträckor = korta handskar, långa streckor = långa hanskar. För många blir det ett par av varje typ.

 

 

Hitta rätt storlek och passform för motorcykelhandkar


Ett klassiskt misstag som många gör när man provar motorcykelhandskar är att man väljer för små handskar. Man tar inte hänsyn till at man faktisk måste hålla den rundt handtagen. Därför är det en bra ide att knyta händerna för att känna om det stramar för mycket, eller försöka greppa något. Händerna kommer också att skifta något i storlek när man är kall eller varm, och en handske som passar exakt kan snabbt bli för liten när du kör, särskilt under aktiv körning. Du kan jämföre det med at jogga i lite för trånga skor, efter ett tag är det inte särskilt bekvämt.

 

Det är också viktig att inte köpa för stora handskar, för då får man problem när man ska använda knappar på motorcykeln.

 

Storleken på motorcykelhandskar är anpassade till detta. Använder du storlek 10 för vanliga handskar bör det också vara lämligt för motorcykelhanskar.

 

Läder tänjer sig ofta nogot med tiden, men textilier gör det inte alltid.

 

 

Smarta lösningar att tänka på när man väljer motorcykelhandskar


  • Många använder sin telefon som navigator och musikspelare när man kör, men man måste ta av sig handsken varje gång man trycker på den. Kontrollera därför om hansken du köper har en "smart touch" eller lignande lösningar på pekfingret. Då kan du använda hansken direkt på skärmen.
     
  • Regn på hjälmen kan vara störande och vi motorcyklistar brukar bara torke av det med hansken. Men det finns ett lite elegantare och effektivare sätt att göra det. Flera hanskar har en liten gummikant på ett av fingranra med vilken du effektivt kan skrapa bort vattnet som med en vindrutetorkare och på så sätt får fri sikt.
     
  • Vissa motorcykelhandskar är så kallade 2-i-1-handskar. Då finns det två olika handkefoder i en och samma handkse. En tunn og luftig og en som är värmare. Man har då två öppningar i samma hanske och kan välja mellan luftigt och svalt eller varmt bare genom att byta öppningen. Det passer bra för t.ex. bergpass där det blir svalare under en kortare period, och man kan snabbt få en varmare hanske uten at behöva byta hanske.
     
  • När solen skiner finns det inget som slår MESH (nät)-hanskar. De ger optimal ventilasjon ovanpå hansken och läderskydd på undersidan. Det finns definitivt säkrare hanskar och de har ett begränsat användingsområde, men under varma dagar är de fantastiska att åka med. Lyckligtvis är de billigare och ett bra extrapar att ha. 

 

 

AGMSHOP-tips: Ha mer än ett par motorcykelhanskar


Vi rekommenderar att du har flera par motorcykelhandskar, särskilt om du ska ut på en lång resa eller använder motorcykeln ofta. Händer är så viktiga när man kör motorcykel att de bör prioriteras, så att ha ett ersättingspar tillgängligt och undvik våta hanskar och kalla händer. Handskar som är lika bra på allt finns tyvärr inte så använd gärna ett par varma vattentäta hanskar och ett par luftiga sommerhandskar. Man bör alltid ha ett extrapar oavsett vad man föredrar.

 

 

Vi hjälper dig att hitta rätt motorcykelhandske!


Om du är osäker på vad du bör välja eller prioritera, kontakta oss på telefon +4769137171 eller info@agmshop.no, så hjälper vi dig att hitta rätt hanske. Om du beställar hanskar via www.agmshop.se kan du byta storlek gratis om hanskarna inte passar.
 

 

En viktig del av MC-utrustningen som ofra glöms bort

Det undervärderade ryggskyddet

Läs artikeln

Det undervärderade ryggskyddet

En viktig del av MC-utrustningen som ofra glöms bort

 

 

 

En viktig del av MC-utrustningen som ofta glöms bort!

 

Ryggskyddet har som syfte att skydda ryggraden mot stötar och slag, och är tillverkat av hårdplast eller kevlar. Det är en del av den viktiga MC-utrustningen men glöms ofta bort av andrea än de mest rutinerade förarna. Ryggskydden finns i många varianter och i olika prisklasser, så att alla har möjlighet att använda dem. 

 

 

Separat eller inbyggt ryggskydd

 

Ryggskydd finns både som lösa enheter eller inbyggda i jackfodret. De lösa ryggskydden fästes med sele och bälte, och fördelen är att de sitter som limmade mot kroppen. Skulleolyckan vara framme kommer det inta att vrida sig ur sitt läge. Enda risken är att du glömmer att sätta på dig det före körning. De inbyggda ryggskydden är specialformade och läggs i fack i jackan eller skinnstället. Fördelen med dessa är att du inte glömmer att ta på dem, det räcker att du drar på dig jackan eller stället. Nackdelen är att de inte sitter som limmade mot kroppen men är absolut ett bättre alternativ än att köra utan.

 

De modernaste ryggskydden från Dainese kan böjas, och Alpinestars har även skydd som kan knäppas in i stället. Vissa ryggskydd kan även koblas till en bröstplatta. Många jackor från kända märken som Dainese och Alpinestars har även ficka för detta, vilket minskar bröstskadorna vid en eventuell olycka.

 

När det gäller passform och skydd rekommenderar vi att ryggskydden provas före köp. Ryggskyddet ska inte vara för långt och ska inte gå upp mot nacken. Samtidigt ska det kännas bekvämt under MC-kläderna. Väljer du de inbyggda ryggskydden ska du se till att inte förskjuts i tyget. Om du lätt blir varm finns luftiga ryggskydd som är en fordel om de sitter tätt mot kroppen.

 

 

Grader av säkerhet

 

Ryggskydden finns i 2 graderinger. Nivå 1 som är den enklaste men godkända standarden. Nivå 2 som är den bästa och som rekommanderas. 

 

  • Tenk på: Nivå 1 är mycket bättre än inget ryggskydd alls.

 

 

Gör det till en vana:

 

Även om ryggskydd inte är obligatoriskt är det en billig investering i förhållande till en förstörd rygg. Om du infört vanan att ta på ryggskyddetföre körning, känns det bekvämt att ha det på och onaturlig att köra utan. Det kan jämföras med säkerhetsbältet i en bil. De flesta lösa ryggskydd som sitter intill kroppen har även medföljande njurbälte, som skyddar dina njurar under körning.

 

Det finns i slutändan bara fördelar, så kom igång om du ännu inte använder ryggskydd!

 

 

Se hela utbudet av ryggskydd på www.agmshop.se

10 bra tips för grusturen!

Grustur

Läs artikeln

Grustur

Här är 10 nyttiga tips som är bra att tänka på!

 

 

Förra helgen hade vi med oss kunder på vår årliga grustur till Sverige. Det är en tur vi genomfört flera gånger och vi har blivit några erfarenheter rikare. Här är de 10 bästa tipsen till dig som vil åka på grustur i sommar.

 

 

Förberedelser och packning
 

  1. Teknik og däck

    Gå igenom cykeln. Många grusvägar ligger mitt ute i ingenstans där mottagningen kan svika dig. Irriterande om resan blir förstörd på grund av något du kunnat se före starten. Ta 

    Behöver man grova grusdäck? Vår erfarenhet när det gäller däck är att om du kör en cykel som du vet är lämpad för grus så räcker originaldäcken mer än bra. Ska du på vägar med lera/jord ska du överväga andra däck. För fina grusvägar är detta inte nödvändigt. Tänk på att ta med dig reservdelar som tex lagnings kit till däck, extra handskar osv.
     

  2. Körutrustning

    Det dammar och du får räkna med att bli smutsig. Därför är det onödigt med en dyr adventure-utrusning. Kör med det du tycker är bekvämt. Det kan vara bra att tänka igenom vilken hjälm du använder. En integralhjälm med visir håller borta mycket av dammen men den kan bli för varm. Öppen hjälm med glasögon ger bra med luft men du får räkna med att bli smutsig.
     

  3. Bagage och packning

    Det är en fördel att hålla ner vikten, så packa förnuftig och inte mer än du behöver.

    Tänk även på att sannolikheten är större att du kör omkull på grus och att det snabbt kan bli en tur i skogen bland grenar och buskar, så stora. sidoväskor är inte alltid bästa lösningen

 

Körteknik
 

  1. Slappna av i överkroppen, upp med armbågarna!
     

  2. Upp med blicken! Titta långt fram.
     

  3. Håll dig på "rätt sida" av dammolnet som föraren framför skapar, allt efter vilket håll det blåser.
     

  4. Ge mer gas eller i alla fall jämnt gaspåslag om det börjar sladda.
     

  5. Sätt inte ner benen, ha hellre fötterna på fotstödet.

 

När du kommer hem
 

  1. Ge cykeln en ordentlig tvätt och lite kärlek, ta bort det fina dammet och på med ny smörjning. Ett bra tips är att byta luftfilter för det är förmodligen fullt av damm.

 

Var kan jag köra?
 

  1. Vi är mest kända i gränsområdet mellan norge och Vänern. Här finns många fina vägar. En bra utgångspunkt när du planerar din resa kan vara att använda Google Maps och flyfoton för att hitta bra vägar.

    Använd sunt förnuft och visa respekt genom gårdar och marker, för att slippa få markägaren efter sig.

 

 

Alf Graarud Motor AS och agmshop arrangerar årligen grusturer i maj. Ta gärna kontakt om det är nogot du vill veta mer om. På agmshop.se har vi det mesta du behöver för både föraren och cykeln till grusturen.
 

 

TREVLIG RESA!

 

Tips från Madelen Pedersen och Anton Nilsson

Hur man börjar köra motocross

Läs artikeln

Hur man börjar köra motocross

 

 

Du vill prova på något nytt och tycker motocross verkar kul. Men var kan man prova, vad kan man prova, vad behöver man för utrustning och vem kontaktar man? Vi har fått hjälp av Madelen Pedersen och Anton Nilsson till at skriva en artikel som hjälper dig att komma igång. Lycka till!

 

 

Prova!

 

Det bästa sättet att få reda på om detta är någonting för dig, är helt enkelt att prova. Ta kontakt med närmsta bana/klubb för mer information och avtal om provkörning. De flesta klubbar har cyklar och utrustning som man kan låna/hyra, så det behöver inte kosta så mycket att prova.

 

För att "prova på motocross" måste du vara med i en klubb som arrangerar en crosskolan, med inriktning guldhjälmslicens, du kan endast köra på den banan du är medlem i och som utför den crosskola som du är anmäld i. På så vis har du en försäkring som klubben står för. Detta gåaller mellan ålder 3 - 12 år. Är du äldre än 12 så behöver du bli medlem i en klubb, och köpa en engångslicens som löses på plats. Sedan är det fritt fram att köra på banan. Känner du att motocross är din grej och det vill jag fortsätta med, då får du kontakta klubben du är medlem i och göra en såkallad "uppkörning" för att sedan kunna köpa en licens som är din försäkring och som gör det möjligt för dig att kunna köra på vilken bana du vill i Sverige.

 

Sotenäs MCC på kungshamn/Västkusten arrangerar crosskola med inriktning guldhjälmsutbildning och prova på. Kontakta info@sotenasmcc.se för mer information.

 

Det finns många klubbar som arrangerar crosskola som finns nära er, var inte rädda för att kontakta en crossklubb om ni har frågor eller funderingar.

 

 

Krav för att köra motocross

 

Motocross är fart och spänning, därför är också säkerheten prio ett. Följande krav gäller:

 

  • Motocross kan utövas från fyllda 3 år.
  • Man måste vara medlem i en klubb. Är du under 12 år krävs det att du ingår en "guldhjälmslicens" som de flesta klubbar arrangerar.
  • Det är enbart på godkända banor, under öppningstider, med träningsansvarlig ledare man får köra.
  • Måsägare måste närvare på banan tills du är myndig.

 

OBS: Lokala krav kan gälla, kolla med din klubb.

 

 

Utrusningskrav

 

För att kunna börja med motocross är det några skydd som är viktiga och som bör prioriteras: 

 

Det är dom skydden det är KRAV på men man bör också tillägga;

 

 

Ta kontakt med oss på agmshop.se om du har några frågor, vi sätter gärna ihop ett "start-paket" till dig!

 

 

 

Banor i Sverige

 

Gå in på www.mxbanor.se för att se ALLA banor rundt om i Sverige.

 

Tips till dig som funderar på att åka dit

EICMA - Europas största MC Mässa

Läs artikeln

EICMA - Europas största MC Mässa

 

 

 

Vi på agmshop har rest til EICMA i många år och som erfarna mässdeltagare har vi satt samman en liten lista med tips till dig som funderar på att åka dit.

 

I November samlas alla producenter, förhandlare och MC interesserade i Milano för att delta i den största och kanske den viktigaste MC mässan i Europa, EICMA. Vi snackar 280 000 kvadratmeter med motorcyklar, delar och utrustning. Över 1200 utställare från hela värden fördelade i flera hallar. Tillsammans med motorcyklar, har denne mässan i stort sett allt på två hjul, inklusive crossar, e-cyklar och trampcyklar.

 

Det är på denna mässan som många nyheter lanseras, inte bara för Europa, men ofta globalt. I år förvväntar vi oss många nyheter pga. Euro 5 standarden som innförs från 2020. Åtstramning på utsläpp så detta innebär nya och uppgraderade motorer/modeller från många av de stora märkena.

 

Vi på agmshop har rest till EICMA i många år och som erfarna mässdeltagare har vi stt saman en liten lista med tips till dig som funderar på att åka dit.

 

 

 

Resan dit och hotell

Att ta sig dit är relativt enkelt. Vi brukar flyga till Malpensa, därifrån är det en dryg timme att köra till du är mitt i Milano. Det går tåg och kollektivutbudet är bra. Det är också möjligt att flyga till Bergamo. 

 

Vi brukar bo i närheten av Duomo de Milano, den vita katedralen. Där bor du mitt i stan och har kort avstånd till T-banan, shopping och kultur. Närheten till T-banan är viktig när du väljer hotell.

 

Ta med familjen?

En tur til Milano passar fint till hela familijen. Milano bjuder på mycket shopping, fashion, fantastisk mat och kultur. Dra på fotbollsmatch och se AC Milan eller Inter, eller besök Autodromo Nazionale De Monza, en inte helt okänd racebana som ligger 45 minuter utanför centrum. Det finns med andra ord flera möjligheter till dom som inte vill på själva EICMA-mässan.

 

 

Besöket på EICMA

EICMA varar i år mellan 5 - 10 november. 5 - 6 november är det tillför förhandlare och pressen. Själva publikmässan är öppen för alla från 7 - 10 november.

 

Ta dig tiden att planera innan besöket:

Om du inte har varit på en stor mässa i Europa tidligare, kommer du bli överraskad över hur stor denna mässan är. Det kan verkligen inte jämföras med vad vi har här hemma! Om du ska få se allt du vill, får du räkna med 2 dagar på mässan. Vi rekommenderar att du går in på deras hemsida innan besöket och bestämmar vilka montrar du vil först och främst besöka, och i vilka hallar dom finns. Så spar du mycket tid istället för att leta dig fram. Det är långa avstånd och nu i 2019 ska det finnas 7 hallar + uteområden. Så tänk på bra skor.

 

PS: Du bör veta att det ine är någon salgs försäljning på mässan.

 

Hur du tar dig till mässan:

Vi har märks att det mest effektiva sättet är att nyttja tunnelbana. Det går en bana från centrum rakt till ytterdörren till mäss-området. Ha därför hotell i närheten av tunnelbanan, så spar du mycket tid.

 

Biljetter till mässan:

Det enklaste är att köpa biljett i förväg. Biljetter kan beställan här

 

 

Användbara länkar

Har du några frågor, kan vi försöka hjälpa dig med dom. Annars hittar du i nästan all information du behöver här:

 

 

Trevlig resa!

Business as usual

Information om COVID-19

Läs artikeln

Information om COVID-19

Business as usual, men vi ser till att hålla lite avstånd

 

 

 

Det är en speciell situation nu och vi märker fler förfrågningar till vår supporttjänst än vanligt. Vi får många frågor om agmshop.se skicka varor som vanligt? Det gör vi. Många undrar också om det tar längre tid än vanligt? Leveranstiden till kunden är normal.

 

Här är det Business as usual, och vi har många varor i lager redo för leverans. Om du har några frågor före eller efter köpet, skicka ett mail till info@agmshop.no eller ring +4769137171. Vi har också chatt (i det högra hörnet av agmshop.se).